Projekt 6 – 2 Semester eksamen
Vores eksamensopgave var at vi, som en gruppe på 4 skulle udvikle en løsning til klienten Odense højskole foreningen.
Igangsættelse
Efter vi fik projektet pitched, satte vi os sammen i vores pre-defineret team. Her snakkede vi om hvordan vi skulle håndtere projektet og hvad der skulle gøres. Vi blev enige om at jeg blev S.C.R.U.M master, der jeg ikke havde prøvet det før, samt Oliver blev projektlederen.
Ved at være scrum master for første gang, fik jeg lov til at lære at strukturere et projekt og lave overvejelser omkring at sætte deadlines. Jeg fik også lært at snakke med mine team medlemmer om hvor de er i deres process og hjælpe dem videre i deres workflow. Jeg forsøgte så godt, som at overordnet overblik og hjælpe teammates med at få et overblik også.
Det fungerede på den måde at der var et hovede-scrumboard, så man havde et overblik over alle tasks og i hvilket sprint de lå i. Tilføjede man en task i et af sprintsene i hovede-scrumboarded, tilføjede den automatisk det til under-sprintsene. De task der ikke blev nået fra sidste sprint, blev smidt i backloggen på næste uges sprint.
Risikoanalyse
Jeg og Oliver satte os til at skrive risiko analysen sammen, det er også første gang jeg har været med til at skrive en aktuel risikoanalyse halv selvstændigt.
Risiko | Sandsynlighed1 to 5 | Risikofaktor1.5 | Risiko værdi | Risiko respons |
Corona forværre | 3 | 5 | 15 | Uddelegere medlemmets opgaver, og benytter Teams. |
Sygdom | 4 | 2 | 8 | Uddelegere medlemmets opgaver. |
Filer bliver slettet | 1 | 5 | 5 | Informere hinanden, hjælpe hinanden med at få genskabt filen(erne) |
IT problemer | 2 | 2 | 4 | Spørger om hjælp, høre lærene eller nogle fra klassen ad. Sørg altid for at alt er gemt online. |
Misforståelser | 3 | 3 | 9 | Dialog. Dialog. DIalog. |
Mødetidspunkter ikke overholdes | 4 | 1 | 4 | Bare start dagen op, uden gruppe medlemmet.. |
Medlem ikke dukker op | 1 | 4 | 4 | Tage dem med projektansvarlige og lærende. |
Konflikter | 3 | 4 | 12 | Dialog og bruge team kontrakten til at se hvordan den skal håndteres af alle. |
Arbejde kommer i vejen | 3 | 5 | 15 | Arbejdet på uddelegeres til resten af gruppen. |
Manglende kompetencer | 1 | 5 | 5 | Vejledning, Guides og Youtube. |
Dårlig kommunikation | 2 | 4 | 8 | Tage den med teammedlemmet der har dårlig kommunikation, så der kan rettes op på det. |
Frivilligt arbejde | 3 | 5 | 15 | Arbejdet uddelegeres til resten af gruppen. |
Overskrider deadlines | 3 | 4 | 12 | Gruppen må arbejde ekstra hårdere og bruge flere timer på dagen. (Eventuelt weekenden) |
Kommer ud på et sidespor (spas) | 4 | 2 | 8 | En bliver nødt til at tage ansvar og få os på rette spor. |
Sidde fast i en opgave | 3 | 3 | 9 | Spørg gruppemedlemmerne til råds, spørg lære eller tag til vejledning. |
Alle ikke kan få lavet deres JS | 4 | 2 | 8 | Hjælpe hinanden, tage vejledning. |
Interessentanalyse
Jeg optegnede en interessent analyse op til os, hvor jeg med Oliver overvejede hvilket interessenter Odense højskoleforeningen havde. Eftersom det her er den første gang jeg selv får lov til at sætte en interessant analyse op halv-selvstændigt har jeg fået lov til at overveje hvad for nogle interessenter der kan være over ens projekt.
Interface inventory
Jeg ville gerne have et overblik af deres nuværende hjemmeside og deres komponenter, så her opdagede jeg at et interface inventory lige kunne gøre det for mig. Jeg fik et overblik over alle hjemmesidens byggeklodser og farver.
Derefter begyndte jeg at analyse deres sider.
Deres sider
Jeg prøvede at tage alle deres nuværende sider på deres hjemmeside for at se hvad vi kunne gøre ved dem, om man kunne optimere dem. Her grupperede jeg de sider der kunne sættes, sammen under en (Den lilla tekst) og kategoriseret det, som en side titlen. Tilføjede så et bud på hvordan den side kunne opføre sig, med almenlig tekst og pitchede det til mine gruppe medlemmerne.
Spørgeskemaet ankom
Spørgeskemaet ankom meget sent, og det havde virkelig hindret vores arbejde. Vi havde brugt en uge og en halv på det. Vi lærte fra det at man ikke kunne stole på at noget materiale kommer til tiden og at det godt kan kraftigt overskride deadline, hvilket resultere i rigtig lidt tid til resten af opgaven. Her skulle vi havde lavet vores egen personlig spørgeskema på kickoff og så rettet vores projekt til, når det fælles spørgeskema ankom.
Efter vi fik vores spørgeskema hjem igen med 34 respondenter, gik Mohamed i gang med at lave personerne. Da personerne var klar, gik jeg i gang med at lave en Customer Journey Map, her skulle jeg undersøge hvad man brugte den til og hvad den gjorde fordi jeg ikke havde lavet en før, så det var lærerigt.
med en forståelse for hvordan vores kunder ville navigere til vores hjemmeside prøvede jeg at takle noget budskabsdesign i form af Appelformer og struktur.
At tænke over disse ting bevidst er heller ikke noget jeg havde prøvet at arbejde med før, og det har været brugbart at side og overveje budskabet i stedet for bare at gætte sig frem til et f.eks. slogan der følger en bestemt appelform, som måske eller måske ikke virker.
UX, UI og usability + design. Min design process
Ifølge spørgeskemaet bruger størstedelen medlemmerne Odense højskoleforeningen hjemmesiden til at finde information omkring arrangementer og foredrag. Hjemmesiden understøtter allerede muligheden for at kunne finde arrangementer og foredrag, dog i et meget ældre opsætning.
Målgruppen udtrykker ikke et ønske om flere funktioner og de nuværende funktioner har hidtil vist sig at være nok til at kunne udfylde Odense højskoleforeningens formål, at kunne samle information omkring Odense højskoleforening, tilmelde sig til arrangementer og forlæg.
Målgruppen nævner ønske om modernisering af funktioner og trangen til generel opdatering/modernisering af funktioner og systemer på hjemmesiden.
Whois lookup viser at hjemmesidens domæne viser at domænet var registreret tilbage i 14-6-2008 dog kan domæne stadig vise sig at være ældre end informeret på whois. En anden indikator af hjemmesidens alder er dens kode, er at man kan ved at inspicere hjemmesiden se at den er opbygget af frames, hvilket var en meget populær måde at kode på i cirka 2000’erne. Det kan derfor konkulderes at hjemmesiden er imellem 13 til 21 år gammel og ikke blevet opdateret siden.
Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Frame_(World_Wide_Web)
Kilde: https://whois.domaintools.com/oh-odense.dk
Hvilket også giver god grund til at besøgene ønsker sig opdatere funktioner og generelt modernisering af hjemmesiden.
Så hvordan kan vi forbedre funktioner og modernisere dem på Odense Højskoleforening?
Her nævner en del af målgruppen at de foretrækker den trykte version af Odense Højskoleforeningsprogram og det helst ikke ønsker at flytte over til hjemmesidens program opstilling.
“Jeg bruger det trykte program”
Anonym bruger
Hvis man kigger på hjemmesidens program opstilling er de relevante sider for tilmelding opdelt over 4 forskellige sider.
Her vil det give mening at kigge på nogle af de ting brugerne nævner angående modernisering og opdateret funktioner, så i virkeligheden brugergrænsefladen bliver mere brugervenlig og specielt for målgruppen, som er 60+ år.
Der blevet lavet en Interface analyse af deres nuværende hjemmeside, for at få et overblik både over alle deres elementer, men også farvevalg.
Med de overvejelser i mente er der blevet lavet nogle overvejelser omkring hjemmesiden nuværende opsætning og hvad man kunne gøre for at optimere dem.
Den mest essentielle funktion af hjemmesiden er muligheden for at kunne tilmelde sig et foredrag eller arrangement samt søge information omkring dem, det er derfor naturligt den vigtigste funktion og derfor den første del af hjemmesiden der arbejdes på.
Så hvordan kan vi lave en opsætning der er mere brugervenlig, findes der systemer der allerede har de 4 funktioner sammenkoblet ind til et element. Er der en måde man kan gøre det mere interaktivt på?
Kalendere har en meget genkendt opsætnings, specielt fordi det er noget man kender fysisk fra hverdagen.
Det er noget den ældre population er meget velkendt med, i fysisk form hvilket vil resultere i at den digitale oplevelse også burde være nemmere at bruge da den digitale kalender er en metafor på og en direkte efterligning af den fysiske kalender.
Med kalenderen, som et fastslået bud på en optimering af deres nuværende system bliver der skabt en User scenario mapping, til at få en forståelse for hvordan en bruger ville kunne opfatte sådan et opsætning/scenarie da den er baseret på en persona.
Nu hvor jeg har overvejet vores persona’s rejse igennem kalender scenariet, ville jeg til at fokus mere på selve de steps man skal igennem, her fandt jeg ud af at det var lige det man gjorde med et Task flow. Min første iteration var meget kort og det gik hurtigt op for mig, at der manglede en del steps for at det faktisk kunne fungere.
Version 2 af task flowet er blevet en del mere fuldendt og indeholder slavisk alle de steps man skal igennem for at udføre kalender flowet.
Wireflow low-fi
Med researched og de tidligere overvejelser, påbegyndte jeg den første prototype. Her fik jeg en cirka idé om hvordan det skal se ud og fungere.
Wireflow high-fi
Efter jeg fik opsætningen på plads gik jeg mere i dybden, med hvilket screens og hvordan opsætningen skulle sætte på plads.
hvordan siden skulle se ud
Første gang jeg faktisk skulle lave et wireflow, det var super interessant at overvejer de specifikke forbindelser imellem interaktionerne og hvad der skal ske, når en task kan eller ikke kan forsætte. Det var en fed måde at sætte det i et større perspektiv på.
Nu hvor jeg ville begynde at tænke på design, satte jeg mooded ved at bruge et moodboard.
Her hentede jeg inspiration fra andre hjemmesider i et visual board.
Jeg lavede også nogle meget hurtige overvejelser angående tekst størrelse og farver, med den tid jeg havde tilgængelig til det. Ideelt ville jeg havde haft billede størrelser, effekter, knap typer, links og diverse elementer med i den.
og med det på plads, designede jeg alle de nødvendige interations screens ud fra mit wireflow og designede dem.
Jeg designede også forsiden, så også har været igennem low-fi og high fi faserne. Den var baseret på spørgeskemaet og brugernes ønske om at finde informationer.
Kodning
I dette projekt, har jeg designet og skrevet vores online styleguide, dette projekt er lavet på blot 7 timer fordi det var det sidste stykke tid vi havde tilbage.
Link til styleguiden:
http://projects.athaxdesigns.com/oh-odense/styleguide/
Styleguiden blev overhovedet ikke færdig, vi har alle font typerne og nogle af knap styles, men der mangler en del mere såsom billede størrelser, farver og de forskellige moduler der findes på prototypen. Der skulle også havde været bedre beskrivelser på de nuværende elementer, men efter jeg havde lavet lidt gik det op for mig at jeg skulle til at fokusere på mit JavaScript, så med det lille stykke tid jeg havde tilbage besluttede jeg mig for at ville kontrollere menuen og siderne med JavaScript.
Når man klikker på et menu punkt, skulle jeg med JavaScript skifte siden, præcis som et normalt anchor tag ville fungere… bare med JavaScript hehe.
Til at starte med gemte jeg de informationer jeg skulle bruge i et array, som objekter. Det gjorde jeg for at kunne få fat i dem med mit foreach loop, den vil nemlig gøre objekterne i arrayet igennem og lave et menu punkt per objekt.
Derefter skulle jeg få menuerne til at fungere, alle menuer har et ID jeg reagere på.
Her brugte jeg en eventlistener, til at lytte på et specifikt element med et ID blev klikket på og så udføre en funktion der ændrede på nogle styles for at få en imitation af et side skift. Det gør jeg for hvert menu punkt.
Refleksioner
Vores gruppe arbejde har været enormt stressende og vores kommunikation har heller ikke været optimalt.
Vi ville vente til at vores spørgeskema kom frem, før vi skulle lavet noget af det større arbejde og jeg var dårlig til at kommunikere at det kunne have konsekvenser, fordi man aldrig kan regne med at de kommer til tiden.
Gruppen var meget enig om at vi skulle vente og det endte ud med at vi havde næsten spildt 2 af vores uger, på at få det spørgeskema før vi kunne begynde på nogle af de større modeller og design der krævede målgrupper og personaer. Her prøvede jeg at forslå at vi skulle lave vores eget spørgeskema, som vi kunne sende ud hurtigst muligt, så vi i det mindste havde noget data vi kunne begynde på, men gruppen var også uenig i det da vi havde et spørgeskema ude allerede.
Jeg forsøgte også at bringe ind om vi burde lave noget desk research, fordi der allerede eksisterede nogle dataer på nettet vi kunne drage fra til at påbegynde nogle af de større ting i projektet, men det var der heller ikke nogen interesse for.
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg kunne havde taklet situationen, fordi at jeg både ret konfliktsky. Så det er en udfordring for mig at sige andre imod og få min aktuelle meninger igennem, men også at gruppen ikke tog sig tid til at prøve at forstå mig. Det hele virkede meget anstrengt og lukket, vi var ikke rigtig en gruppe eller et team, men mere 4 individer der var i gang med hver deres egen eksamen.
Mit umiddelbare bud til fremtidige gruppeprojekter er at prøve at gruppen til siden og forklare mine bekymringer, som jeg selv føler er meget realistiske og vigtige og hvad jeg tror det ender ud i. Det svært, men det har været en læringsprocess at skulle og kunnne kommunikere med forskellige personlighedstyper.
Det kunne måske være en idé til næste gruppe projekt at vi tog en personligheds test sammen og prøvede at snakke om vores forskelligheder, ved start projekt i næste gruppe? Hvordan vi skulle håndtere hinanden? Det må jeg teste af til næste gruppe projekt.
Ud over det var jeg scrummaster det var spændende at arbejde med og forsøge at planlægge teamets opgaver, lidt træls at teamet så lavede deres eget fysiske scrum board ugen efter, men det igen jeg skulle havde kommunikeret at jeg synes det var træls og at det ville være svært at håndtere det fysiske-scrumboard når vi kommer til at arbejde hjemme fra eller når splitter os.
Generelt set, var mange enige om at de 3 uger var for korte og de blev endnu kortere for vores gruppe med vores dårlige tidshåndtering. Fremadrettet må vi aftale at scrumboarded er det endelige og sørge for at deadlines bliver overholdt. Jeg prøvede flere gange at sætte nogle deadlines og høre om nogle opgaver skulle deles i to, fordi de måske var store, men “gruppen” var ikke interesseret i det; så vi fik ikke udnyttet scrum, som man skal. Hvilket jeg tror ville havde givet et stort udbytte.
Som person ville jeg sige jeg er groet, fordi jeg er virkelig blevet udfordret i denne gruppe og nogle af de mange tanker jeg har haft skrevet og uskrevet vil jeg forsøge at tage med mig videre og se hvordan det kommer til at fungere i min næste gruppe.
Udover det var jeg glad for at jeg forsøgte at bevæge mig ind i budskabsdesign, det er noget af det jeg ikke rigtig har arbejdet med før, så jeg lærte lidt om appelformerne og strukturen af et budskab.